Het Franse postbedrijf La Poste heeft een paskamer geïnstalleerd in twee van zijn postkantoren in Parijs. In totaal wil het in zeven vestigingen paskamers installeren. Met dit experiment kunnen klanten hun online bestellingen direct na afhaling passen.
Volgens La Poste halen veel consumenten hun pakketten alleen op bij het postkantoor om hetzelfde pakket terug te sturen. In plaats van hun nieuwe kleding te moeten uitproberen, kunnen Franse consumenten deze nu onmiddellijk passen in geselecteerde postkantoren.
Na het passen van kleding in de paskamer kunnen consumenten hun bestelling ook direct retourneren. Zij kunnen een gratis retourlabel afdrukken voor pakketten die bij partnerverkopers zijn besteld.
Meer klanten aantrekken
“Wij willen het leven van onze klanten makkelijker maken. Het experiment zal hen tijd en moeite besparen”, aldus het bedrijf gezegd. Het experiment is ook een manier voor het bedrijf om meer consumenten aan te moedigen zijn diensten te gebruiken. Net als andere postbedrijven verwerkt La Poste tegenwoordig minder brieven. Dat wil het compenseren door te investeren in zijn logistieke dienstverlening.
‘La Poste komt dit jaar in nog 3 andere filialen met een paskamer.’
In twee postkantoren van La Poste in Parijs zijn inmiddels de eerste paskamers geïnstalleerd. Dit jaar wil het bedrijf er nog drie toevoegen, in Valenciennes, Saint-Etienne en Amiens. De zogenaamde ‘ecommerce module’ zal uiteindelijk worden getest in zeven vestigingen van het postbedrijf.
Ondernemersvereniging is niet blij
De Franse ondernemersvereniging Conseil du Commerce de France (CdCF) is niet blij met het experiment. Het CdCF vreest dat de pashokjes het online winkelen nog aantrekkelijker zullen maken voor consumenten.
De CdCF vreest dat door het experiment minder mensen naar fysieke winkels zullen gaan.
Dit zou ertoe kunnen leiden dat minder mensen naar fysieke winkels komen. Als het postbedrijf besluit het experiment landelijk uit te rollen, is dat nog waarschijnlijker. Tot nu toe heeft La Poste geen plannen aangekondigd om de dienst zo ver uit te breiden.