Mike Beckham ziet de voordelen van concurrerende markten. Simple Modern, een bedrijf dat hij in 2015 medeoprichtte, verkoopt geïsoleerd drinkgerei en concurreert met Yeti en andere grote aanbieders. Hij zegt dat de markten concurrerend zijn omdat veel consumenten deze producten waarderen.
Hij vertelde me: “Het veroveren van een klein percentage van een concurrerende markt kan je waanzinnig succesvol maken.”
Beckham en ik spraken elkaar onlangs. We hebben gesproken over zijn e-commercetraject, Amazon, verkopen in fysieke winkels en meer.
De audio van ons hele gesprek is hieronder ingesloten. Het transcript is geredigeerd voor lengte en duidelijkheid.
Eric Bandholz: Vertel ons over uw reis.
Mike Beckham: Ik ben opgegroeid in Oklahoma en heb een financiële graad behaald. Na mijn studie ging ik werken bij een non-profitorganisatie. Ik dacht dat ik het een jaar zou volhouden, maar één jaar werd er tien. Toen ik 30 werd, rond 2009, benaderde mijn broer mij met een bedrijfsidee. Dat bedrijf (QuiBids, een retailveilingsite) werd groot en behaalde al snel een omzet van een miljoen dollar. Het bedrijf kende veel hoogte- en dieptepunten, maar ik heb ervaring opgedaan en veel geleerd over e-commerce.
Rond 2014 beseften we dat de strijd tegen Amazon een zware strijd was. We begonnen te kijken naar bedrijven die op die marktplaats konden kopen. Hoe meer we keken, hoe meer we dachten: “We kunnen dit doen. Wij hebben de vaardigheden.” Ik hielp mijn broer bij het opzetten van het bedrijf – de Beckham Hotel Collection, waar voornamelijk kussens werden verkocht – op Amazon. We hebben bijna 300.000 beoordelingen. Het is al jaren het best verkochte kussen.
Medio 2015 benaderde een groep jongens met wie ik had samengewerkt mij over het starten van een zijproject. We hadden geen idee wat we wilden doen of verkopen. We wisten gewoon dat we op Amazon wilden verkopen als ons eerste kanaal en een cultuur en toewijding aan vrijgevigheid wilden hebben. We besloten om geïsoleerd drinkgerei te verkopen. We hebben het bedrijf opgestart en het Simple Modern genoemd. Ik heb mijn spaargeld erin gestopt en we zijn snel gegroeid. We verkopen nu op veel plaatsen, waaronder onze eigen e-commercesite, grote retailers en Amazon.
Bandholz: Waarom Amazon?
Beckham: We hebben een aantal jaren met Amazon geconcurreerd (met QuiBids), waarbij we veel geld hebben uitgegeven om mensen naar onze website te lokken. Ik ken geen enkel consumentenmerk dat tussen 2010 en 2014 meer aan direct response-reclame heeft uitgegeven dan wij. We leerden de beproevingen en uitdagingen van het dagelijks genereren van verkeer en het vergroten van bewustzijn, vooral wanneer we concurreren met Amazon.
Met Simple Modern was het onze houding om Amazon het zware werk te laten doen. We zouden optimaliseren voor hun systeem omdat we websites hebben gebouwd en algoritmen begrijpen.
Bandholz: Geïsoleerd drinkgerei is hypercompetitief.
Beckham: Ja. Toen we lanceerden, verpletterde Yeti het. Hydro Flask, Corkcicle en S’well waren er ook. Maar ze concentreerden zich allemaal op fysieke detailhandel en hogere prijzen. We hebben ons gericht op een hoogwaardige geïsoleerde waterfles voor een betaalbare prijs, online verkrijgbaar. Veel van die concurrenten hadden hun bedrijfsmodellen rond fysieke distributie opgebouwd. We hebben de onze rond digitaal gebouwd.
We verkochten meerdere maten, SKU’s en kleuren. Dat werd een concurrentievoordeel met meer keuze, betere prijzen en dezelfde kwaliteit als de leidende merken. Concurrentie is een medaille van twee kanten. De meeste ondernemers zien alleen de nadelen. Maar er bestaan zeer competitieve markten omdat veel mensen dat product of die dienst willen kopen. Het veroveren van een klein percentage van een concurrerende markt kan je waanzinnig succesvol maken.
Ik geef les in ondernemerschap aan de Universiteit van Oklahoma. Studenten streven bijna altijd naar iets met weinig concurrentie. Ik vertel ze altijd dat er geen concurrentie plaatsvindt omdat hun idee uniek is, wat onwaarschijnlijk is, of omdat iets aan die markt het giftig maakt.
Zeker, in een kleine markt heb je een grotere kans van slagen. Simple Modern was niet mijn eerste rodeo. Ik heb de voordelen geleerd van het starten en focussen in een niche. Terwijl u operationele vaardigheden opbouwt, daag uzelf uit voor grotere, meer concurrerende markten.
Toen we Simple Modern lanceerden, zou een frontale aanval op Yeti rampzalig zijn geweest. Het was onmogelijk dat we hadden gewonnen. Maar we hebben op veel manieren marktaandeel veroverd. Yeti heeft zich niet op kleuren geconcentreerd. De gemiddelde man heeft een zwarte Tuimelaar. Als uw markt groot is, is er ruimte voor veel winnaars.
We hebben concurrenten die in sommige dingen beter zijn dan wij. Maar er zijn dingen waar we beter in zijn. Je hebt een gevoel van nederigheid en nauwkeurigheid nodig en de balans opmaken van wat je op een uitzonderlijk niveau kunt doen. Heeft u iets waarvoor de markt u gaat belonen? We zijn erin geslaagd digitaal succes om te zetten in fysieke winkelplaatsing. Daar hebben we Simple Modern omheen gebouwd.
Bandholz: Waar kunnen mensen je volgen en steunen?
Beckham: De website is SimpleModern.com. Bekijk mijn podcast. Volg me op Twitteren En LinkedIn.