Online retailers kampen met ‘de grootste golf van retourzendingen in januari ooit’, aldus retouraanbieder ZigZag. De percentages zijn veel hoger dan een jaar geleden, ook al moeten shoppers vaker betalen voor retourzendingen.
ZigZag, drie jaar geleden overgenomen door Global Blue, baseert zijn observatie op gebruikersgegevens van zijn retourbeheerplatform. Het bedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Groot-Brittannië. In dat land lag het aantal retourzendingen van 24 december tot en met 2 januari 16 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar geleden. In de Verenigde Staten lag het aantal retourzendingen maar liefst 26 procent hoger dan een jaar eerder.
Terug piek
Op 1 en 2 januari noteerde ZigZag een absoluut hoogtepunt: Britse online verkopers ontvingen 42 procent meer rendement dan in de eerste twee dagen van 2023. Al Gerrie, CEO van ZigZag, zei dat de toestroom niet verrassend is in het huidige economische klimaat. Het is tekenend voor de manier waarop consumenten proberen hun uitgaven laag te houden.
42% meer retouren voor Britse verkopers op 1 en 2 januari.
“Hoewel we niet verwachten dat de rendementen over heel januari met 42 procent zullen stijgen, laten deze cijfers zien dat we een van de drukste januaridagen ooit qua rendementen kunnen verwachten. Het is mogelijk dat shoppers nu kerstcadeaus en -aankopen retourneren met de bedoeling ze tijdens de uitverkoop in januari goedkoper te kunnen kopen – een complexe situatie waar retailers zorgvuldig mee om moeten gaan”, aldus Gerrie.
Betaalde retouren
Van alle online retourzendingen die ZigZag tijdens de kerstperiode registreerde, was bijna de helft (48 procent) een betaalde retourzending. Dit is veel meer dan een jaar eerder. In Duitsland en Frankrijk stegen de betaalde rendementen bijvoorbeeld met respectievelijk 13 en 20 procentpunten.
Bijna de helft van alle aangiften (48%) in de kerstperiode waren betaalde aangiften.
En 63 procent van de particuliere klanten van ZigZag biedt nu in een bepaalde hoedanigheid een betaalde retouroplossing aan. Dit toont aan dat betalen voor rendement de nieuwe norm aan het worden is. Online retailers zouden veel liever hebben dat producten helemaal niet worden geretourneerd, omdat de afhandelingskosten veel hoger zijn dan de bijdragen van de klant. Daarom maken veel retailers tegenwoordig gebruik van betaalde retourzendingen. Het vermijden van retourzendingen is voor veel online retailers een topprioriteit.